قوانین حمل و نقل داخلی کالا
در حال حاضر قوانین حمل و نقل کالا در کشور کاربرد بسیاری دارد و بسیاری از صنایع و شرکتها از سیستم حمل و نقل داخلی برای سرعت بخشیدن به امور جا به جای بار خود استفاده میکنند.
قوانین داخلی حمل و نقل کالا این امکان را برای شرکتهای باربری و رانندگان فراهم میکند تا بتوانند با خیال راحتتر مبادلات خود را انجام دهند و از سوی دیگر این اطمینان به صاحبان بار داده میشود که با خیال راحت طبق این قوانین مرسولات خود را به شرکتهای حمل و نقل کالا بسپارند.
قوانین حمل و نقل داخلی کالا به شرح زیر است:
- تمامی مرسولات نیاز به بارنامه دارند. بارنامه باید توسط شرکت حمل و نقل و صاحب کالا در چند نسخه تکمیل و به امضا برسد. در صورت بروز مشکل و طرح شکایت از سوی طرفین، بارنامه مورد بررسی قرار میگیرد.
- محل بارگیری کالا ممکن است گمرک، ایستگاه قطار، انبار یا هر جای دیگر باشد؛ اما تمام این مکانها باید متعلق به شرکت حمل و نقل باشد و بارگیری در جایی که تحت تملک شرکت نیست، غیر قانونی است.
- تخلیه بار باید در محلی که متعلق به شرکت گیرنده است، انجام شود.
- انجام بارگیری باید طبق قوانین مرتبط با آن منطقه انجام شود.
- برخی از کالاها برای حمل و نقل نیاز به پروانه عبور دارند که باید دریافت شود.
- هزینههای مربوط به حمل و نقل به صورت توافقی و در بارنامه ثبت میشود و در صورتی که دو طرف بر سر این مبلغ به توافق نرسند، مبلغ بر اساس تعرفههای کلی محاسبه میشود.
- حق تمبر بارنامه توسط شرکت حمل و نقل پرداخت میشود.
- میزان کارمزد برای مناطق آزاد تجاری و مرزهای گمرکی، برای بارهای دولتی سه درصد و برای بارهای خصوصی چهار درصد از کل کرایه محاسبه میشود. این میزان کارمزد برای مناطق غیرتجاری و برای بارهای دولتی ۶ درصد و بارهای خصوصی ۷ درصد است. برای خرده بار نیز میزان کارمزد به ۹ درصد میرسد.
- هزینه پایانههای عمومی، حواله بارگیری و برگههای نوبتدهی توسط صاحب کامیون یا راننده پرداخت میشود.
- در صورتی که پس از صدور حواله بارگیری، صاحب بار نتواند کالا را برای ارسال آماده کند، به ازای هر ۱۲ ساعت که از زمان بارگیری بگذرد، مبلغی به عنوان حق توقف از او دریافت میشود. این قانون در مورد تخلیه بار نیز اجرا میشود.
- در صورتی که در مورد هر یک از این قوانین اختلاف نظر بین طرفین پیش بیاید، شرکت حمل و نقل و پایانههای کشور وارد عمل میشود و به حل اختلاف میپردا